• امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
7

تبلور سیره دیگری از ائمه اطهار در شب های قدر البرز

  • کد خبر : 739
  • ۲۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۸:۰۰
تبلور سیره دیگری از ائمه اطهار در شب های قدر البرز
ماه رمضان و شب های قدر در کنار تمام برکات ویژه عبادی ، سیره ارزشی و روح دستگیری و کمک به نیازمندان را در دل جامعه روزه دار البرز متبلور ساخته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آوای کرج؛به نقل از ایرنا، حل مشکلات و تامین نیازمندی های دیگران از جایگاه ویژه ای در دین اسلام و مومنان برخوردار است.

این اقدام انسانی بارها از سوی اهل بیت (ع) مورد تاکید قرار گرفته و در این سیره نوعدوستی و خداپسند بر کمک مخفیانه مهر تایید زده شده است.

بنابراین این نوع کمک ها در شب های قدر با تبعیت از مولای متقیان که در دوران حیات مبارکش به دلیل سیاست‌های مالی غلط خلفای حاکم فاصله طبقاتی زیادی در بین مردم ایجاد شده بود، بیش از پیش محسوس است.

درباره حق نیازمندان، امام علی(ع) این چنین اشاره می کند که« خداوند بر ثروتمندان واجب کرده‌است تا از اموالشان به اندازه کفایت برای فقیران هزینه کنند. اگر نیازمندان، گرسنه یا عریان باشند، به سبب منع ثروتمندان است و خداوند از آنها در روز قیامت حساب می کشد و مجازات می‌کند»چراکه در سایه همین نوع‌دوستی و کمک کردن به هم‌نوعان است که می‌توان جامعه‌ای شاد، متحد و به دور از انبوه تنهایی را رقم زد.

حضرت علی(ع)حمایت از اقشار محروم و درمانده جامعه را جزو برنامه های اولویت دار خویش قرار داده بود.

آن حضرت در عهدنامه خویش به مالک اشتر ماموریت می دهد که هیچ گاه از اقشار محروم جامعه غفلت نکند و نیازهای آنان را تامین کند.

با همین عقیده مومنان پس از ۱۹ روز بندگی خالصانه ، عبادت و روزه داری در ماه پربرکت رمضان، در شب های قدر و ایام شهادت حضرت علی (ع)، شکل دیگری از نوع دوستی و همدلی را در سطح جامعه به تصویر می کشند که استان البرز نیز از این امر مستثنی نیست .

امیر حامی ایتام

ماه رمضان و شب‌های قدر که فرا می‌رسد، حس یتیم‌نوازی بیش از هر زمان دیگر با نام و یاد مولای متقیان بوجود می آید.

ایتامی که دست نوازشگر امیر مومنان غم یتیمی را از سر آنان برداشته بود و اینک بیش از ۱۴۰۰ سال است که غم نبود این معجزه خلقت نسل به نسل در بین ایتام احساس می شود.

اما سیره والای آن امام همام در جوامع انسان دوست نهادینه شده و کم نیستند انسان‌هایی که تعدادی از ایتام را تحت سرپرستی قرار دهند و با یتیم نوازی، از امام علی(ع) الگو می‌گیرند.

طرح اکرام ایتام از سال ۱۳۷۸ توسط کمیته امداد اجرا شد که در این طرح، کمیته امداد لیستی از ایتام را تهیه و حامیان می‌توانند طبق نظر خود یک یا چند نفر از ایتام را انتخاب و تحت سرپرستی قرار دهند و هر ماه مبلغی را به حساب آنان واریز می کنند که این طرح بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفته و هزاران نفر از ایتام در راستای اجرای این طرح تحت پوشش قرار گرفتند.

دراین مهم نیز استان البرز همپا با سایر استان های کشور پیش می رود به طوریکه به گفته معاون مشارکت های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) استان البرز اکنون ۶ هزار و ۳۰۰ فرزند یتیم و محسنین (بد سرپرست) زیر پوشش حمایتی هستند که به کمک های بیشتر خیرین نیاز دارند؛ همراهی حامیان و خیرین مایه دلگرمی ایتام است و اکنون ۳۲ هزار نیکوکار از ایتام و فرزندان محسنین البرز حمایت می کنند.

امید نجفی فرد بیان کرد: نگاه کمیته امداد به ایتام و فرزندان محسنین، یک نگاه فرهنگی و اعتقادی است بنابراین با هم اندیشی حامیان شاخص و موثر این نهاد، تلاش خواهیم کرد ساختار فکری و سبک زندگی آن‌ها را تغییر دهیم

توزیع ۷۸ هزار بسته غذایی بین نیازمندان البرز

معاون مشارکت های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) استان البرز گفت:از ابتدای ماه رمضان تاکنون ۷۸ هزار بسته غذایی بین نیازمندان استان البرز توزیع شده است.

نجفی فرد افزود: گروه های جهادی ، کمیته امداد ، مراکز نیکوکاری ، خیرین از ابتدای این ماه مبارک با شناسایی افراد نیازمند در تلاش برای تامین نیازهای آنان هستند .

وی بیان کرد: همچنین ۳۱۵ آشپزخانه دراستان البرز با همکاری نیکوکاران ،حسینیه ها ، اماکن مذهبی با فعالیت ۲ هزار نفر راه اندازی شده که از ابتدای ماه مبارک رمضان تاکنون ۹۸۰ هزار پرس غذای گرم در اختیار نیازمندان قرار دادند.

نجفی فردگفت: همچنین برای ۹۰۰ هزار نیازمند سفره افطاری ساده پهن شده است .

وی یادآورشد: در پویش اطعام مهدوی با همکاری مراکز نیکوکاری و خیران، توزیع ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار پرس غذای گرم بین نیازمندان البرزی تا پایان ماه مبارک رمضان هدفگذاری شده است .

وی بابیان اینکه طرح اطعام مهدوی یکی از فعالیت‌های کمیته امداد در ماه مبارک رمضان است، گفت: بر اساس هماهنگی‌ صورت گرفته علاوه بر این طرح جذب حامی برای ایتام و فرزندان محسنین به‌طورجدی پیگیری خواهد شد. همچنین توزیع ۱۷۵ هزار بسته معیشتی، یک میلیون و ۳۰۰ هزار افطاری ساده و طرح مفتاح الجنه از جمله سایر برنامه‌های این نهاد در ماه مبارک است.

نجفی فرد با اشاره به اینکه در شرایط اقتصادی اخیر، مددجویان و سایر محرومان بیش‌ازپیش نیازمند حمایت خیران هستند ،افزود: بهره‌برداری از تمام ظرفیت‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی اعم از خیران، اصناف، مراکز نیکوکاری، هیات های مذهبی، حسینیه‌ها، تکایا، نیروهای مقاومت بسیج و ایجاد تمهیدات لازم برای استفاده از ظرفیت داوطلبانه بسیجیان و گروه‌های جهادی در راستای برگزاری هرچه باشکوه‌تر اطعام مهدوی از اهداف و برنامه‌های کمیته امداد البرز در ماه رمضان محسوب می‌شود

وی گفت: مراجعه حضوری به ۱۳ دفتر کمیته امداد امام (ره) و بیش از ۴۰۰ مرکز نیکوکاری طرف تعامل با این نهاد در استان البرز، تماس با شماره تلفن ۲۶۳۲۸۲۶۷۴۱ و واریز کمک نقدی به شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۱۸۹۹۹۴۸۳۶۲ راه‌های مشارکت مردم نیکوکار در طرح اطعام مهدوی است.

امیرالمومنین علیه‌السلام در جهات مختلف و برای اقشار مختلف الگو است

نماینده ولی فقیه دراستان البرز و امام جمعه کرج نیز بابیان اینکه امام اول شیعیان در جهات مختلف و برای اقشار مختلف الگو است، تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین صفات امام (ع)، ندیدن خود است. در طول زندگی‌اش در مقابل تکالیف الهی برای خودش، خودی قائل نبود بطوریکه دعوت رسول خدا را قبول کرد و تا آخر با تمام مشکلاتی که داشت پای آن ایستاد.

آیت الله سید محمد مهدی حسینی همدانی خاطرنشان کرد: اگر بخواهید با تعدادی از ویژگی‌های حضرت آشنا شوید، در همین شب‌ها که دعای افتتاح که منقول از امام عصر ارواحنافداه است را می‌خوانید بعد از حمد و ثنای الهی و عرض ارادت به رسول خدا، به امیرالمؤمنین و بقیه ائمه توجه می‌کنید و در آنجا برای حضرت صفات متعددی را بیان می‌کند.

امام علی (ع) فقرزدایی را به جد دنبال می کرد

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز با تاکید بر اینکه اگر اهل سیاست و حکمرانی بخواهند از امیرالمومنین علیه‌السلام روش مدیریتی خود را الگو بگیرند و عمل کنند جامعه گلستان خواهد شد، گفت: مثلا حضرت به‌شدت در انتخاب مدیران به شایسته‌سالاری اهمیت می‌داد؛ نهج‌البلاغه گواه این مطلب است و بر شایسته گزینی تاکید دارد.

وی افزود: رسیدگی به حقوق عامه و اجرای عدالت برای حضرت زمان و مکان نداشت. مساله فقرزدایی از مسایل مهمی بود که امیرالمومنین علیه‌السلام دنبال می‌کرد.

آیت‌الله حسینی همدانی گفت: بااینکه در دوران کوتاه حکومتش، در آن دوران چهار سال و چند ماه با سه جنگ تحمیلی مواجه بود؛ اما خود ایشان می‌فرماید: «در زمان من در کوفه به‏ عنوان بزرگ‌ترین شهر جهان اسلام، وضعیت را طوری قرار دادم که همه مردم از حداقل‌های زندگی‏ یعنی سرپناه، گندم برای تغذیه و آب سالم برخوردار باشند». چقدر زیبا حضرت فرمودند؛ یعنی در حکمرانی هم اگر کلمات امیرالمؤمنین در نهج‌البلاغه در دست مسوولان باشد می‌توانند بهره بگیرند و استفاده کنند.

امیرالمومنین (ع) در مساله بیت‌المال خیلی قاطع و درس‌آموز برخورد می‌کرد

وی در ادامه بابیان اینکه امیر مومنان درمساله بیت‌المال و کسانی که تعرضی داشتند خیلی قاطع و درس‌آموز برخورد می‌کرد، گفت: اول با فرد خاطی نامه‏ نگاری می‌کرد و او را محکوم و از مقامش خلع می‏ کرد، بعد اموالی را که از بیت‏ المال برداشته بود را پس می‌گرفت، بعد اسامی خاطیان و خیانت‌کاران به بیت ‏المال را اعلام عمومی می‏ کرد تا مردم آن‏ها را بشناسند.

ماه رمضان و روزها و شبهای پر فضیلت آن رو به پایان می رود؛ امید است این پایان آغازی برای نهادینه شدن فضایل این ماه پر برکت در سطح جامعه باشد و با بهره مندی از نیکی ها و کرامات این ماه پر خیر هرچه بیشتر در جهت ساختن جامعه به دور از خصایص شیطانی گام برداریم .

لینک کوتاه : https://avayekaraj.ir/?p=739

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.