به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آوای کرج؛ آیتالله سید محمدمهدی حسینیهمدانی عصر دوشنبه در هفدهم جلسه کرسی تلاوت قرآن که با موضوع دعا در قرآن برگزار شد، اظهار کرد: دعاهایی در قرآن کریم مطرح است که بعضی از آن دعاها امور مادی ما را تنظیم کرده است و اینکه چگونه امور مادی را از خدا بخواهیم و تعدادی از آنها امور معنوی است.
وی بیان کرد: در اینجا دعا برای عاقبتبهخیری است؛ یعنی همان بحث هدایت که مطرح شد، بحث علمی که به دست آوردیم، بعضی وقتها با همان هدایت و علم هم افراد منحرف میشوند و در فضای دیگری میافتند؛ لذا اینجا از خدا میخواهیم که خدایا دلهایمان را بعدازاینکه هدایت کردی و در مسیر قراردادی و ما راه را پیدا کردیم و داریم مسیر درست را طی میکنیم، زیغ و انحراف در آن به وجود نیاید. از سمت خودت رحمتی را بر ما ببخش چون تو بسیار بخشنده هستی.
«رَبَّنا لا تُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنا» دعای راسخون در علم است
نماینده ولی فقیه در استان البرز تصریح کرد: آیه شریفه بیان درخواست گروهی از افراد است که اصطلاحاً به آنها میگویند راسخون در علم. این دعای آنهاست. راسخ به معنای ثابت است؛ یعنی کسی که علمش با ثبات و یقین همراه است. اینکه دو مطلب یاد گرفته باشد و بعد هم یادش برود نیست. هیچ شبههای در علمش ندارد؛ چون حقایق و معارف الهی را با نور ایمان در درون خودش شهود کرده است و دیده است.
وی خاطرنشان کرد: یکوقت برای شما از چیزی خبر میآورند و شما میگوئید چون فلانی خبر آورده حتماً هست؛ مثلاً میگویند خانه خدا در فلان جا هست؛ اما یکوقت شما خودتان میروید میبینید و کنار خانه خدا میایستید و نماز میخوانید. وقتی شما دیدید در شما علمی به وجود آمده است که این علم قابل خدشه نیست. مثال میزنم که ذهنتان آشنا شود. راسخون در علم به باور شهودی رسیدهاند. کأن معارف الهی را خدا را و قیامت را دیدهاند.
آیتالله حسینیهمدانی گفت: این دعای آنهاست. کسی که در مسیر هدایت قرار گرفت و از هدایت بهره گرفت، دائم از خدا میخواهد که نکند از مسیری که هدایت شدم برگردم. «رَبَّنا لا تُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنا» این دعا را خوب است که در قنوتتان بخوانید.
وی اظهار کرد: راسخان در علم دعا میکنند که به بیماری دل دچار نشوند. بیماردلان اهل دعا نیستند. دلش بیمار است دعا نمیکند. چون انسان اگر زیغ و انحراف برایش پیش آمد با دعا میتواند آن را برگرداند. کسی که مبتلا به انحراف شد و اهل دعا هم نبود در کجی خودش میماند.
نماینده ولی فقیه در استان البرز بیان کرد: دعایشان هم قشنگ است راسخان در علم. نمیگویند که خدایا به ما رحم کن که جهنم نرویم. خیلی با ادب سخن میگویند. خیلی با دقت با خدا سخن میگویند. میگویند خدایا تو قیامتی داری، خلف وعده هم نمیکنی؛ پس از آن رحمت لدنی خودت که نزد خودت است برای اینکه قلب ما منحرف نشود به ما بده. ما را مورد آن رحمت قرار بده. خیلی قشنگ است.
وی تصریح کرد: آیه ۹ سوره مبارکه آل عمران است؛ «رَبَّنَا إِنَّکَ جَامِعُ ٱلنَّاسِ لِیَوم لَّا رَیب فِیهِ إِنَّ ٱللَّهَ لَا یُخلِفُ ٱلمِیعَادَ» پروردگارا، تو در روزی که شکی در آمدنش نیست مردم را یکجا جمع خواهی کرد، آری خدا خلف وعده نمیکند؛ یعنی خدایا ما به تو ایمانداریم و ایمان هم داریم که تو قیامتی داری. به این هم ایمانداریم که خدا به وعدههایی که داده عمل میکند و تخلف ندارد. حالا که اینطور است؛ «لا تُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنا». «وَ هَبْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَهً إِنَّکَ أَنْتَ الْوَهَّابُ» از آن رحمت لدنی خودت، از همان رحمتی که نزد خودت است برای ما بریز و ما را سیراب کن.
الحاد و زیغ به معنای انحراف است
آیتالله حسینیهمدانی خاطرنشان کرد: الحاد و زیغ که به معنای انحراف است معانیاش درجاهای مختلف فرق دارد. ملحد هم یعنی کسی که از مسیر درست منحرفشده است. سنگ لحد هم که مشهور است اسم آن سنگ نیست. دیوارههای قبر صاف است به آن صافی انحرافی میدهند و لبه میدهند که به آن میگویند لحد. بعد سنگ را که روی آن لبهها میگذارند به آن سنگ میگویند سنگ لحد. الحاد هم یعنی از مسیر مستقیم منحرف شدن. باید راست میرفت کج شد و ملحد شد. زیغ هم به معنای انحراف است یعنی کج رفتن.
قوم حضرت موسی دائم از هدایت منحرف میشدند
وی گفت: قوم حضرت موسی قوم عجیبی بودند. ویژگیهای خاصی داشتند. قرآن کریم تقریباً میشود گفت قوم موسی را کاملاً بررسی کرده. در قرآن یکی از گروههایی که زیاد راجع به آنها صحبت شده حضرت موسی و قوم حضرت موسی است؛ که در بعضی از روایات هم دارد که مسلمانها و بهخصوص شیعیان همان کارهایی که آنها میکردند را میکنند.
امام جمعه کرج اظهار کرد: یکی از مشکلات قوم حضرت موسی این بود که حضرت موسی آنها را هدایت کرد اما آنها دائم منحرف میشدند. یکوقت به دنبال سامری راه افتادند؛ چهل روز پیغمبر از بین آنها رفت گوسالهپرست شدند. سامری هم شخصیت خاصی داشت. باید تاریخش را بخوانید. ویژگیهایی داشت و بعد هم حضرت موسی او را حصر خانگی کرد که قصهاش مفصل است.
وی بیان کرد: قوم حضرت موسی به حضرت موسی گفتند برای ما یک بت قرار بده. عجیب بودند. معجزاتی که حضرت موسی برای قومش آورد هیچ پیغمبری نیاورده. بعضی از این معجزات هم واقعاً عجیب است. رنگ دریا عوض میشد. در آسمان پرنده میپرید آن را میگرفتند کباب میشد؛ اضافه ش را میانداختند دوباره پرواز میکرد. معجزات عجیبی را دیدند. صخرهای بالاسر قوم موسی حرکت میکرد که سایه بیندازد روی سر آنها که آفتاب آنها را اذیت نکند؛ یعنی اگر اراده خدا نباشد آن صخره میافتد و همه را له میکند.
آیتالله حسینیهمدانی تصریح کرد: بعد از اینکه پیغمبر عصایش را به دریا زد و آنها از آن عبور کردند. هنوز عرقشان خشک نشده یک مقدار جلوتر که رفتند، رسیدند به قومی که بتپرست بودند. در آیه ۱۳۸ سوره اعراف میفرماید: «قالُوا یا مُوسَی اجْعَلْ لَنا إِلهاً کَما لَهُمْ آلِهَهٌ» موسی میشود برای ما هم یک خدا مثل اینها که بت دارند درست کنی؟! خیلی عجیب بودند هنوز از معجزه خدا تازه فارغ شده بودند.
وی خاطرنشان کرد: موسی به دنیا آمد چند سال گذشت و به پیغمبری رسید و قوم خودش را حرکت داد. آن موقع ۶۰۰ هزار نفر بودند. رسیدند بهجایی که گوساله از طلا ساختند که صدا از آن درمیآمد. آنها که هیچ نمیتوانستند بسازند، آنها که بلد نبودند جعبه بسازند، گاوی را از طلا ساختند که باد در آن میپیچید و صدا درمیآورد؛ و چیزها و کارهای دیگر؛ استخبارات، شناسایی چهره، کارهای عجیب و زیادی انجام دادند که الان هم هست. الان هم استخبارات کل دنیا در دست یهود است. خبرگزاریهای مهم دنیا در دست یهود است.
نماینده ولی فقیه در استان البرز گفت: اینها یعنی هدایت شدند. این آدمهای هدایتشده، اینهمه بهانه آوردند که ما بت میخواهیم و غذایمان یکی است و خدا را میخواهیم ببینیم و … این آیه اینجا نازل شد که «رَبَّنا لا تُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنا وَ هَبْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَهً إِنَّکَ أَنْتَ الْوَهَّابُ».
باید دائم دعا کنیم که بعد از هدایت، قلبمان به سمت چیزهای دیگر منحرف نشود
وی اظهار کرد: باید دائم دعا کنیم که خدایا بعدازاینکه ما را هدایت کردی قلبمان به سمت چیزهای دیگر منحرف نشود. انسان در هرلحظه ممکن است خطا کند. مگر ابن ملجم قاری قرآن نبود که در این روزها امیرالمؤمنین را به شهادت رساند. حافظ قرآن بود. ایستاده قرآن میخواند. چهره او چهره خاصی بود به خاطر عبادت. اهل نماز و نماز شب بود. همه خوارج اینطور بودند. همه قاری قرآن و تالی قرآن بودند. با صوت خوب قرآن میخواندند.
آیتالله حسینیهمدانی بیان کرد: در تاریخ دارد که حضرت با یکی از اصحاب میرفتند که صدای قرآن آمد. صحابی حضرت گفت چقدر قشنگ قرآن میخواند. حضرت چیزی نگفت. آیات خاصی را هم داشت میخواند؛ «أَمَّنْ هُوَ قَانِتٌ آنَاءَ اللَّیْلِ سَاجِدًا وَقَائِمًا…» این آیات را داشت میخواند. در جنگ نهروان امیرالمؤمنین با همان اصحابشان داشتند در میان کشتهها میگشتند که حضرت یکی از آنها را برگرداند و فرمود: این همان است که آن شب آنطور قرآن میخواند و تو به حال او غبطه میخوردی.
وی تصریح کرد: انسان هدایت میشود ولی شیطان هم که یکلحظه دست برنمیدارد. چه تضمینی هست که ایمان برای ما باقی بماند؟ چرا ما دائم میگوئیم خدایا ما را به حال خودمان وامگذار «اللَّهُمَّ لَا تَکِلْنِی إِلَی نَفْسِی طَرْفَهَ عَیْنٍ أَبَداً» انسان یکلحظه غفلت میکند گرفتار میشود.
هر چه نعمت هست دست خداست
نماینده ولی فقیه در استان البرز خاطرنشان کرد: هر چه نعمت هم هست از خداست این را ما میدانیم. نعمتهای خدا چند جور است. یکسری از نعمتها هست که سرازیر کرده و در اختیار همه ما است و این نعمتها هم به صلاحیتهای افراد داده میشود. در آیه ۵۳ سوره مبارکه نحل میفرماید: «وَ ما بِکُمْ مِنْ نِعْمَهٍ فَمِنَ اللَّهِ». هر چه نعمت دارید برای خداست. فهم و سواد دارید. سلامتی دارید. عقل و خانواده و اطرافیان، همه اینها نعمت است. نعمتها را یادداشت کنید کاغذ کم میآورید. یک سری نعمتها را اصلاً توجه نداریم؛ مثل نفس کشیدن. اگر برای نفس کشیدن کنتور میگذاشتند آن موقع میفهمیدیم که چه نعمت ارزانی داریم.
وی گفت: مثلاً گردش خون در بدن که با چه سرعتی در طول شبانهروز میچرخد در تمام مویرگها. مولکول خونی چهار میکرون است. رگهایی که در مغز ما وجود دارد قطرش دو میکرون است. برای اینکه این چهار میکرون از این دو میکرون عبور کند کش میآید؛ و با سرعت زیادی این خون در مویرگهای سر دارد میچرخد. اگر یک ضربه به سر بخورد مویرگ به هم میچسبد و خون لخته میشود. منظور این نیست که پارهآجر میشود. بهاندازه یک ارزن خون جمع میشود و زندگی و سلامت بدن مختل میشود. یکطرف بدن بیحس میشود. درستش هم کنند و عمل کنند یا گوش نمیشنود یا چشم نمیبیند. ما این نعمتها را اصلاً نمیبینیم. اگر بخواهیم یادداشت کنیم کم میآوریم.