0

۱۰۴ دستگاه واگن جدید به متروی کرج تزریق می‌شود

  • کد خبر : 13077
  • 27 دی 1403 - 12:12
۱۰۴ دستگاه واگن جدید به متروی کرج تزریق می‌شود

رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرج گفت: قرار است دولت ۶۹۹ دستگاه واگن را به شهرهای مختلف به جز تهران اختصاص دهد که از این تعداد ۱۰۴ دستگاه مربوط به متروی کرج است.

– اخبار استانها – خلیل کوزه‌کنانی، رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری کرج، در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلیالبرز، از تخصیص ۶۹۹ دستگاه واگن توسط دولت به شهرهای مختلف کشور (به جز شهر تهران) خبر داد که از این تعداد، ۱۰۴ دستگاه به متروی کرج اختصاص یافته است. وی با اشاره به اهمیت ایستگاه شهید سلطانی (پل فردیس) به عنوان نخستین ایستگاه تقاطعی که دو شهر تهران و کرج را به یکدیگر متصل می‌کند، افزود: مسافرانی که از طریق خط ۵ متروی تهران وارد این ایستگاه می‌شوند، می‌توانند مسیر خود را به سمت ایستگاه‌های ۴۵ متری گلشهر، حصارک و کمالشهر در کرج ادامه دهند.رئیس سازمان حمل و نقل ریلی کرج گفت: ایستگاه‌های ۴۵ متری گلشهر، میانجاده، سه‌راه رجایی‌شهر، چهارراه آیت‌الله طالقانی و …  به مرور با توجه به نقدینگی و بر اساس بودجه و اولویت‌بندی مناطق با جمعیت بیشتر، ایستگاه‌ها را تکمیل خواهیم کرد. ایستگاه شهید سلطانی که آماده بهره‌برداری شود، مسیر آن تا ۴۵ متری گلشهر ادامه می‌یابد. تونل این مسیر به طول ۱۲ کیلومتر نیز آماده است.کوزه‌کنانی مساحت این ایستگاه را بیش از هفت هزار مترمربع اعلام و مطرح کرد: به نظر می‌رسد مدل اجرای آن با مدل سایر ایستگاه‌ها در کشور متفاوت باشد. با توجه به اینکه هزینه‌های نگهداری و تعمیرات در کشور بیداد می‌کند و قطارهای مترو همه باید اورهال و نوسازی شوند، باید به‌گونه‌ای کار کنیم که تا حد ممکن هزینه‌های نگهداری و تعمیرات را کاهش دهیم.وی اذعان کرد: سقف این ایستگاه به‌گونه‌ای طراحی شده که برای عبور کابل‌ها نیازی به باز کردن سقف‌ها نیست. ما این ایستگاه را از حالت دوخطه به ایستگاه جزیره‌ای تبدیل کردیم. این تغییر به ما کمک می‌کند تا بتوانیم با توجه به عدم وجود دپو علیرغم اهمیت بسیار زیاد آن، با شرایط خاصی که شورا الزام کرده، بهره‌برداری از ایستگاه را آغاز کنیم.طراحی ایستگاه شهید سلطانی به‌صورت جزیره‌ایرئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرج عنوان کرد: این ایستگاه به‌صورت جزیره‌ای طراحی شده تا با چهار رام قطار، فاصله زمانی قطارهایی که از تهران به‌سمت کرج می‌آیند، کاهش یابد و بتوانیم با این تعداد رام قطار، مسافران را از ایستگاه شهید سلطانی جمع و به کرج منتقل کنیم. حالت جزیره‌ای به ایستگاهی گفته می‌شود که سکو در وسط و دو قطار در دو طرف آن قرار دارند که این موضوع مزایایی را به‌دنبال دارد.کوزه‌کنانی  ادامه داد: اگر ایستگاه به‌صورت دوخطه طراحی شده بود، تنها می‌توانستیم یک قطار را در هر خط قرار دهیم اما اکنون با طراحی جزیره‌ای، می‌توانیم دو قطار را در ایستگاه مستقر کنیم. با توجه به شرایط فعلی که فاقد دپو هستیم، اگر ایستگاه به‌صورت معمولی ساخته می‌شد، باید با سه رام قطار فعالیت می‌کردیم که قطعاً به سرفاصله زمانی متروی تهران نمی‌رسیدیم.وی با بیان اینکه با انجام مطالعات دقیق، به این نتیجه رسیدیم که با چهار رام قطار می‌توانیم فاصله زمانی را کاهش دهیم و خود را به استانداردهای تهران نزدیک کنیم، مطرح کرد: در حال حاضر، همه کارهای مرتبط با دپو توسط دولت قبلی انجام شده و تیم حقوقی و اجرایی ریاست‌جمهوری و دولت جدید نیز در حال پیگیری هستند. وزیر کشور، شورا و شهردار نیز این موضوع را دنبال می‌کنند.رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری کرج ضمن ابراز امیدواری از اینکه بتوانیم به‌زودی زمین دپو را تحویل بگیریم و دولت تعداد رام‌های قطار را افزایش دهد، خاطرنشان کرد: هرچه تعداد قطارها بیشتر شود، می‌توانیم فاصله زمانی حرکت قطارها را به پنج دقیقه یا حتی سه دقیقه کاهش دهیم تا مردم بتوانند مانند تهران به بهترین شکل از خدمات قطار شهری استفاده کنند.پیش‌بینی جابه‌جایی ۳۳ هزار و ۵۰۰ مسافر در هر ساعتکوزه‌کنانی اذعان کرد: استاندار البرز، شورای ششم و شهردار فردیس به‌صورت جدی پیگیر ادامه این خط مترو به‌سمت فردیس هستند تا مردم بتوانند از آن بهره‌مند شوند. با توجه به اینکه مسافران متروی تهران به‌صورت آبشاری وارد این ایستگاه می‌شوند، پیش‌بینی می‌شود که این خط توان جابه‌جایی ۳۳ هزار و ۵۰۰ مسافر را در هر ساعت در یک جهت داشته باشد.وی افزود: بر اساس آمارها، در ساعت‌های پیک، قطار تهران – کرج حدود دو هزار مسافر دارد که بین ۸۰۰ تا یک هزار نفر از آن‌ها در این ایستگاه پیاده می‌شوند. از این تعداد، حدود ۵۰ درصد به‌سمت فردیس می‌روند، بنابراین نیاز است سیستم حمل‌ونقل جاده‌ای و عمومی در این منطقه عملکرد مطلوبی داشته باشد. بقیه مسافران که به‌سمت کرج حرکت می‌کنند، می‌توانند در این خط مترو جابه‌جا شوند.رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری کرج خاطرنشان کرد: این خط مترو می‌تواند کمک قابل‌توجهی به کاهش نابسامانی ترافیکی در اتوبان تهران – کرج و میدان شهید سلطانی داشته باشد. استاندار البرز نیز به‌شدت پیگیر ساماندهی این میدان است تا مشکلات موجود برطرف شود. برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در آینده با افزایش تعداد رام‌های قطار، خدمات گسترده‌تری را ارائه دهیم.وی بیان کرد: مقرر شده بهره‌برداری آزمایشی این ایستگاه در ۲۲ بهمن امسال آغاز شود و در بخش‌هایی از جمله ۴۵ متری گلشهر تا چهارراه آیت‌الله طالقانی نیز مسافرگیری تجاری داشته باشیم. با توجه به اینکه سرفاصله زمانی قطار شهری دو و نیم دقیقه است، باید ۴۴ رام قطار را برای ۲۷ کیلومتر خط مترو تأمین کنیم که این امر باید توسط دولت صورت گیرد.کرج در اولویت تامین قطار از سوی دولترئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری کرج با اشاره به اینکه کرج در اولویت تأمین قطار از سوی دولت قرار دارد، اظهار کرد: قرار است دولت ۶۹۹ دستگاه واگن را به شهرهای مختلف به‌جز تهران اختصاص دهد که از این تعداد ۱۰۴ دستگاه مربوط به متروی کرج است. امیدواریم بتوانیم این قطارها را به‌صورت CUD یا CKD یعنی به‌صورت قطعات مجزا وارد کشور و در شرکت‌های تولیدکننده داخلی مونتاژ و وارد ناوگان کنیم.کوزه‌کنانی بیان کرد: این خط از کمالشهر آغاز می‌شود و به ایستگاه شهید سلطانی و سپس به شهر کرج می‌رسد و در نهایت به ملارد تهران ختم می‌شود. این مسیر، یکی از خطوط مهمی است که چهار شهر کشور شامل کمالشهر، کرج، فردیس و ملارد را تحت پوشش قرار می‌دهد و نقش بسزایی در اتصال این مناطق ایفا می‌کند.وی با اشاره به رعایت استانداردها در پروژه متروی کرج عنوان کرد: کرج ششمین شهر دارای مترو در کشور است، اذعان کرد: ۲۰ سال به مردم قول دادیم، دیگر وقت عمل کردن بود. قابلیت این را داریم که سالانه چهار تا پنج کیلومتر به متروی کرج اضافه کنیم، هرچند امروز با دلار ۵۵ هزار تومانی کار می‌کنیم اما زمانی که این پروژه آغاز شد، دلار یک هزار و ۳۰۰ تومان بود.کوزه‌ کنانی با بیان اینکه با وجود این تأخیر، تمام تلاش خود را به‌کار می‌گیریم تا هرچه سریع‌تر متروی کرج را به سطح متروی کشور برسانیم، اظهار کرد: مترو یک کار شخصی نیست، نتیجه همکاری و تلاش جمعی است و با کار خوب و ماهنگ، متروی کرج به این نقطه رسیده و این عملکرد مثبت موجب شده که کرج اولین شهری باشد که بیشترین درصد اوراق مشارکت را دریافت کرده است.افزایش سقف اوراق مشارکترئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری کرج خاطرنشان کرد: همواره سقف اوراق مشارکت کرج حدود ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است، اما اکنون توانسته‌ایم این رقم را به یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برسانیم و باید به دو تا سه هزار میلیارد تومان نیز ارتقا دهیم. این افزایش منابع مالی گامی مهم برای پیشبرد پروژه است و با عزم جدی، پروژه مترو باید با شتاب بیشتری به جلو پیش برود.وی با اشاره به اینکه پرداخت‌های ما بر اساس اولویت‌بندی بخش‌های مهم کار انجام شده است، افزود: پروژه مترو می‌تواند هر میزان هزینه‌ای را جذب کند اما این هزینه‌ها ممکن است به چشم نیاید یا دیده نشود، با این حال، همه هزینه‌ها هدفمند و برنامه‌ریزی‌شده بوده است. ما تجهیزات مترو را به دو بخش حیاتی (وایتال) و غیرحیاتی (نان‌وایتال) تقسیم و بر اساس آن، تجهیزات حیاتی را نصب کردیم.کوزه‌ کنانی اذعان کرد: در هیچ‌جای دنیا مترو به‌صورت کامل و همزمان با همه تجهیزات افتتاح نمی‌شود. بسیاری از فرآیندها به مرور و بر اساس آزمون و خطا تکمیل می‌شوند و این موضوع در پروژه متروی کرج نیز مورد توجه قرار گرفته است. شبیه‌سازی‌های لازم را انجام داده‌ایم و بر اساس میزان نقدینگی موجود، تجهیزات حیاتی (وایتال) که در جهت ایمنی هستند را نصب کرده‌ایم.وی با اشاره به اینکه این روند به‌صورت تدریجی ادامه خواهد داشت، گفت: در حال حاضر، سیگنالینگ مترو حدود یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه نیاز دارد اما با بهره‌گیری از سیستم رویت‌پذیری مبتنی بر فناوری RFID، توانسته‌ایم سیستم رویت‌پذیری قطارها را به‌طور مؤثری اجرا کنیم. وضعیت فعلی ما در این زمینه نسبت به بسیاری از شهرهایی که هم‌اکنون مترو در آن‌ها بهره‌برداری می‌شود، بهتر است.انتهای خبر/

لینک کوتاه : https://avayekaraj.ir/?p=13077

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.